Galicja i Lodomeria - Ojczyzna przodków
Kwiecieñ 10, 2025, 04:56:22 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Lwowska Galeria Sztuki  (Przeczytany 4184 razy)
Agnes
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 45


« : Wrzesieñ 06, 2010, 07:47:17 »

Jubileusz Lwowskiej Galerii Sztuki

W 2007 roku minê³o 100 lat od dnia, kiedy na mocy decyzji Magistratu miasta Lwowa powsta³o nowe muzeum, maj±ce dzi¶ nazwê – Lwowska Galeria Sztuki. Wydarzenie to poprzedza³a niemal¿e sensacyjna historia zakupu i przewiezienia zbiorów bogatego przemys³owca Jana Jakowicza ze wsi Siatkówce ko³o Winnicy. Oczywista by³a konieczno¶æ otwarcia muzeum, gromadz±cego zbiory sztuki Galicji Wschodniej, w takim miejscu, jak Lwów.

Pierwsze zbiory

W tym czasie we Lwowie panowa³ „sza³ muzealny”. Dla Muzeum Przemys³u Artystycznego, otwartego w roku 1874, zosta³y nabyte specjalne pomieszczenia przy ul. Hetmañskiej, 20 (ob. Prospekt Swobody). Z fundacji prywatnej Andrzeja Szeptyckiego, Metropolity lwowskiego obrz±dku greckokatolickiego, w 1905 roku zosta³o zorganizowanwe Ukraiñskie Muzeum Narodowe. Szykowano siê do otwarcia Muzeum im. Króla Jana III Sobieskiego w Kamienicy Królewskiej w Rynku, 6. W 1906 r. wystawiono kolekcjê J. Jakowicza, bêd±c± zaczynem Lwowskiej Galerii Sztuki. W roku 1912, po ¶mierci wybitnego historyka i pisarza lwowskiego, profesora Uniwersytetu Lwowskiego W³adys³awa £oziñskiego, jego cenna kolekcja, na mocy testamentu, przesz³a na w³asno¶æ miasta. Spadkobierca W³adys³awa £oziñskiego, Walery £oziñski, po jakim¶ czasie przekaza³ Magistratowi sam budynek, nale¿±cy do profesora. Znajdowa³ siê przy ul. Ossoliñskich, 3 (ob. ul. Stefanyka). Galeria otrzymal³a obecne pomieszczenia. Jednocze¶nie poszukiwano mo¿liwo¶ci pozyskania specjalnych pomieszczeñ do nowoutworzonej galerii – Pa³acu Sztuki, który mia³by siê znajdowaæ w centrum miasta, przy Placu Halickim. Jednak monumentalny projekt Wincentego Rawskiego, Prezesa Towarzystwa Politechnicznego oraz architekta Antoniego £u¿yckiego nigdy nie zosta³ zrealizowany z powodu wybuchu I wojny ¶wiatowej.

Rozwój Galerii do roku 1939

W 1914 roku znany mecenas nauki i sztuki Boles³aw Orzechowicz zwróci³ siê do Magistratu Lwowskiego z apelem o ratowanie jego bogatych zbiorów w Kalinikowie opodal Lwowa przed mo¿liwym zniszczeniem podczas dzia³añ wojennych. W marcu 1915 roku zbiory zosta³y przewiezione do Lwowa 15 wozami i na podstawie umowy przekazane pod patronat gminy lwowskiej. 24 wrze¶nia 1921 r. w dziewiêciu salach parteru budynku £oziñskiego uroczys¶cie otwarto ekspozycjê o nazwie „Zbiory Boles³awa Orzechowicza”. Pod koniec lat 20. XX w. Lwowska Galeria Narodowa zajmowa³a dwa pomieszczenia – szesna¶cie sal w Muzeum Artystyczno-Przemys³owym, gdzie znajdowa³y siê polskie malarstwo i rze¼ba, a tak¿e sale budynku £oziñskiego przy ul. Ossoliñskich, 3. Mie¶ci³a siê tu ekspozycja sztuki polskiej, a tak¿e dzie³a artystów europejskich oraz wyroby z br±zu, miniatury, grafiki. Na pocz±tku lat 30. XX w. zbiory galerii obejmowa³y ponad 2500 eksponatów. Galeria prowadzi³a aktywn± dzia³alno¶æ wystawiennicz±. W tym czasie mia³a ju¿ filie. By³y to: wybudowany na pocz±tku XVII w. zamek w Podhorcach oraz Panorama Rac³awicka (mal. Kossak, Styka, Rozwadowski, Batowski i inni), która mie¶ci³a siê na terenie Targów Wschodnich – obecnie Park Stryjski.

Od pierwszych dni istnienia muzeum urz±dzanie i porz±dkowanie zbiorów by³o w gestii Marcelego Garasymowicza, znanego we Lwowie artysty, który w latach 1907-1931 by³ kustoszem galerii. We wrze¶niu 1939 roku ¿ycie Galicji i muzeów lwowskich uleg³o radykalnej zmianie. Zosta³y znacjonalizowane zbiory Dzieduszyckich, Go³uchowskich, Lubomirskich, Bowarowskich, Badenich, Piniñskiego etc, a tak¿e dzie³a malarskie z muzeum Instytutu Stauropigijskiego, Wy¿szego Seminarium Duchownego, Muzeum Archidiecezjalnego, zamków w Krasiczynie i Podhorcach. W ci±gu roku 1940 zbiory Galerii zwiêkszy³y siê do 4188 eksponatów. W pierwszych latach II wojny ¶wiatowej nic nie zagra¿a³o muzeum, które dzia³a³o pod kierownictwem Iwana Iwañcia, artysty ukraiñskiego. Jednak, bli¿ej do roku 1944, Niemcy zaczêli rekwirowaæ i wywoziæ niektóre eksponaty i obrazy. Dla urz±dzenia wnêtrz swych urzêdów wywie¼li do Niemiec 150 obrazów. ¦lad po nich zagin±³.

Po kolejnej reorganizacji muzeów lwowskich w roku 1945, do Galerii Sztuki zostaj± przywiezione nowe dzie³a, przekazane z innych muzeów lwowskich. W roku 1963 odby³o siê otwarcie nowej, poszerzonej ekspozycji, sk³adaj±cej siê z dzie³ sztuki zachodnioeuropejskiej i polskiej. Zbiory te s± dzi¶ uwa¿ane za najwiêksze na Ukrainie.

Zapisane
Agnes
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 45


« Odpowiedz #1 : Wrzesieñ 06, 2010, 07:47:52 »

Nowa epoka

Nowa epoka dla Lwowskiej Galerii Sztuki nadesz³a w roku 1962, kiedy jej dyrektorem zosta³ Borys Wo¼nicki. Spêdza on wiele czasu w ekspedycjach na terenie ca³ej Ukrainy Zachodniej, a tak¿e organizuje nowe muzea, zarówno we Lwowie, jak te¿ poza miastem. W roku 2000 Galerii przekazano dawny Pa³ac Potockich przy ul. Kopernika, gdzie ulokowano ekspozycjê dzie³ sztuki z XIII-XVIII wieku. Z okazji stulecia Lwowskiej Galerii Sztuki muzeum w Pa³acu Potockich zosta³o otwarte oficjalnie. Z tej samej okazji zorganizowano specjaln± wystawê. Na pierwszej sali zaprezentowano materia³y z historii Lwowskiej Galerii Sztuki. Espozycjê przygotowa³a Natalia Filewicz, kustosz galerii. Obrazy w pozosta³ych salach pochodzi³y z magazynów Lwowskiej Galerii Sztuki. Ekspozycjê przygotowa³ i urz±dzi³ kustosz Galerii, Ihor Chomyn. Z okazji jubileuszu zosta³ wydany piêkny album „Stulecie Lwowskiej Galerii Sztuki”, za¶ w Polsce zosta³a wydana praca pana Igora Chomyna „Arcydzie³a malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki”, w której zaprezentowano niektóre dzie³a z tej wystawy. Zwiedzaj±cy mog± jedynie w ten sposób zobaczyæ dzie³a, które na co dzieñ s± w magazynach. Wiêkszo¶æ z nich mo¿na z powodzeniem eskponowaæ w wielu muzeach Ukrainy. Zbiory s± tak du¿e, ¿e wszystkich eksponatów w ¿aden sposób siê nie da pokazaæ w ekspozycji sta³ej.

Ekspozycja jubileuszowa

Na pierwszej sali uwagê zwracaj± fotografie mecenasów, którzy stali u wytoków Lwowskiej Galerii Sztuki. To W³adys³aw £oziñski, Aleksander Czo³owski, dyrektor Archiwum Miejskiego, kurator muzeów Gminy Miasta Lwowa. Mo¿na zobyczyæ tak¿e ciekawe portrety. Przedstawiono na nich osoby, których zbiory prywatne uzupe³nia³y zbiory galerii. To hrabia Leon Piniñski, profesor, w swoim czasie – namiestnik Galicji. Jego portret namalowa³ Kazimierz Pochwalski. Obok widzimy portret Tadeusza Rutowskiego, wice-prezydenta miasta Lwowa, jednego z za³o¿ycieli i organizatorów Lwowskiej Galerii Sztuki. Jego portret namlowa³ Aleksander Augustynowicz. Obok jest portret Boles³awa Orzechowicza – praca Kazimierza Pochwalskiego. Szczególn± uwagê zwraca praca Henryka Rodakowskiego, to portret hrabiny Alfonsyny Dzieduszyckiej, ¿ony hrabiego W³odzimierza Dzieduszyckiego, namalowany w roku 1876. Hrabina Dzieduszycka, w swym pa³acu przy ul. Kurkowej, potrafi³a zogranizowaæ wspania³e muzeum. By³y w nim obrazy, które niegdy¶ kupowa³ jej m±¿ oraz dzie³a sztuki zachodnioeuropejskiej. By³o to ponad 300 obrazów, otrzymanych przez ni± w spadku po ojcu, hrabim Mi±czyñskim.

Na drugiej sali s± g³ównie dzie³a XVI-wiecznych malarzy w³oskich. Najstartsze s± dwa obrazy, na których przedstawione s± ¶w. Maria Magdalena i ¶w. £ucja. S± to dzie³a, datowane na rok 1500. S± to w ogóle najstarsze obrazy na ca³ej wystawie. Zwracaj± uwagê te¿ obrazy nieznanych artystów w³oskich: „Zwiastowanie” (XVI w.) czy portret znanej wszystkim Katarzyny Medycejskiej (XVII w.) czy Kardyna³a Medici /XII w.)
Zapisane
Agnes
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 45


« Odpowiedz #2 : Wrzesieñ 06, 2010, 07:48:19 »

Malarstwo polskie

Wiêkszo¶æ ekspozycjistanowi± jednak obrazy – dzie³a wybitnych malarzy polskich z koñca XIX, pocz±tku XX w. S± to dzie³a Stanis³awa Chlebowskiego i obraz Artura Grottgera „Rekonesans” – rzadko pokatywany na wystawach. Mo¿na zobaczyæ piêkny obraz Germana „Gdañsk w nocy”, pe³ny ducha i kolorytu tego niezwyk³ego miasta. Mo¿na tak¿e zobaczyæ portret paradny m³odego Franciszka Józefa I. Zosta³ przedstawiony na koniu, w piêknym mundurze wojskowym, z orderami. Portret cesarza namalowa³ Juliusz Kossak. Obraz by³ bardzo zniszczony, wiêc zosta³ poddany gruntownej konserwacji przez fachowców Lwowskiej Galerii Sztuki.

Na s±siedniej sali jest kolejna praca, po¶wiêcona Franciszkowi Józefowi. To du¿a kompozycja o d³ugo¶ci prawie 2,5 metra, na której przedstawiono setki osób. Obraz nosi nazwê „Powitanie imperatora Franciszka Józefa w Krakowie”. Namalowa³ go Hipolit Lipiñski. Nie mo¿na nie zwróciæ uwagi na dwa piêkne szkice, które s± eksponowane bardzo rzadko. To dzie³a Jana Matejki – „Etiuda konia gniadego” i „Szkic g³owy konia siwego”.

Na tej samej sali widzimy piêkny tryptyk, wykonany w stylu huculskim. W 1914 r. namalowa³ go znany malarz polski Kazimierz Sichulski. To jeden ze znanych tryptyków, wykonanych przez artystê przed I wojn± ¶wiatow±, jego prace s± w wielu muzeach, tak¿e w Polsce. Lwowska Galeria Sztuki ma tê pracê, która nie nale¿y do sta³ej ekspozycji. W centrum tryptyku jest Matka Bo¿a z Dzieci±tkiem – oboje w strojach huculskich. Po jednej stronie artysta umie¶ci³ m³od± Hucu³kê z dzbankiem, po drugiej – m³od± Hucu³kê z krzy¿em.

Do innych prac, na które warto zwróciæ uwagê, nale¿y portret, który by³ eksponowany jedynie kilkakrotnie.To dzie³o Jacka Malczewskiego – „Portret Karola Lanckoroñskiego z ma³¿onk± Ma³gorzat±.” To równie¿ praca Feliksa Wygrzywalskiego, artysty z pierwszej po³owy XXw – „Wyzwolenie”. Po lewej stronie s± bur³acy, a po prawej – hutnicy. Obok jest dzie³o Witolda Pruszkowskiego „Bogarodzica” – obraz znalaz³ siê równie¿ w albumie pana Chomyna. Jest on pe³en nastroju i zadumy. Matka Boska depcze wê¿a, uosabiaj±cego z³o na naszej ziemi.

Nie mo¿na nie zwróciæ uwagi na dwa piêkne dzie³a znanego lwowskiego artysty ¿ydowskiego. To widok Lwowa, który uwieczni³ Brunon Ehrb. Widaæ na nim kawiarniê „Wiedeñsk±” i ko¶ció³ jezuitów. Dzie³o pochodzi z lat 30. XX w. Obok jest „Pejza¿ zimowy” tego samego artysty, na którym zosta³y przedstawione chaty galicyjskie. To bardzo nastrojowy obraz. Dzie³a wspó³czesne

Na ostatniej sali w sumie nie tak obszernej wystawy widzimy prace bardziej wspó³czesne, odzwierciedlaj±ce etapy kszta³tiwania zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki. To m.in. praca Rocoila Kenta, znanego malarza amerykañskiego – „Ranek”. W swoim czasie artysta ten przekaza³ kolekcjê prac do muzeów radzieckich, kilka z nich trafi³o do zbiorów Galerii Sztuki. Zas³uguje na uwagê ciekawa praca jednego z artystów radzieckich. Jurij Pimenow, s³ynny batalista, namalowa³ obraz „Front pó³nocny”, ilustruj±cy czasy wojny domowej w Rosji.

Najwiêksz± uwagê zwracaj± portrety powojennych dzia³aczy kultury, przedstawicieli inteligencji lwowskiej. Nios± ze sob± du¿y ³adunek emocjonalny. Dany³o Dowbuszyñski w 1988 r. namalowa³ portret Borysa Wo¼nickiego, dyrektora Lwowskiej Galerii Sztuki. Obok jest portret zamy¶lonej osoby – muzyka i kompozytora Stanis³awa Ludkiewicza – praca autorstwa Lubomyra Medwidia. W 1981 r. Zenowij Flinta namalowa³ portret znanego malarza lwowskiego Romana Sielskiego. Ekspozycjê koñczy kilka ciekawych prac, w tym – Wac³awa Szymanowskiego „Tkacz”, która by³a niedawno w konserwacji w Polsce. To du¿y obraz o wymiarach 2x3 metry. Obok jest „Portret dziewczyny”, wykonany przez Olgê Boznañsk±, który jest eksponowany do¶æ rzadko.

S± tu te¿ wydawnictwa jubileuszowe: „Stulecie Lwowskiej Galerii Sztuki”, „Modernizm lwowski”. Album o tych zbiorach zosta³ wydany w Kijowie, za¶ wystawa tematyczna w najbli¿szym czasie pojedzie do Chicago. Warto wiêc przyj¶æ do Lwowskiej Galerii Sztuki, by obejrzeæ wiele dzie³ artystycznych, które latami s± przechowywane w magazynach. Oczywi¶cie, zanim zostan± pokazane, s± poddawane konserwacji, co jest te¿ bardzo po¿yteczn± spraw±.

Jurij Smirnow
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

konfederacja peszer rr214 zabojcy stadomoixos