Sokal
U¿ytkownik
 
Wiadomo¶ci: 73
|
 |
« : Kwiecieñ 29, 2009, 06:41:08 » |
|
Batiarzy powracaj± do Lwowa
Piotr Ko¶ciñski , Tatiana Serwetnyk
Tradycyjn± pierwszomajow± paradê we Lwowie zast±pi Dzieñ Batiara. Tyle ¿e znane piosenki napisane przez polskich autorów bêd± ¶piewane po ukraiñsku.
– Nie chodzi o reanimowanie tradycji, która przecie¿ nigdy nie umar³a. Ustanowili¶my ¶wiêto, które cieszy siê ogromnym zainteresowaniem – mówi Andrij Sydor, szef wydzia³u kultury i turystyki w radzie miejskiej Lwowa. – Dzieñ Batiara jest ¶wiêtem weso³ych, beztroskich urwisów, a jednocze¶nie wydarzeniem, które odradza lwowsk± kulturê miejsk±. To ¶wiêto otwarte dla wszystkich, tak¿e dla Polaków. ¦wiadczy o wielokulturowo¶ci Lwowa. Otrzymujemy listy od polskich firm turystycznych zainteresowanych t± imprez± – opowiada.
Kto to by³ batiar?
„Jak gawrosz stanowi³ niegdy¶ typowy obraz ludzkiej fauny Pary¿a, tak najpospolitszym przedstawicielem cz³owieczej fauny Lwowa jest dziecko ulicy znane w ca³ym cywilizowanym i niecywilizowanym ¶wiecie pod madziarsk± nazw± batiara“ – pisa³ Józef Wittlin. Batiar mówi³ „ba³akiem“, czyli specyficzn± lwowsk± gwar±, odmienn± od tej, która funkcjonowa³a na przyk³ad w Wilnie. Dzi¶ nie ma ju¿ batiarów, a ma³o kto pos³uguje siê na co dzieñ ba³akiem czy chocia¿ dobrze potrafi mówiæ dawn± gwar±.
Pierwszy Dzieñ Batiara we Lwowie by³ obchodzony w ubieg³ym roku. Lwowianie mogli zrobiæ sobie zdjêcie z ucharakteryzowanymi na dawnych batiarów uczestnikami imprezy, a nawet si³owaæ siê z najmocniejszymi z batiarów. Podobny scenariusz zabawy – z batiarskimi piosenkami i tañcami, strzelaniem z procy i pisaniem za pomoc± piany z piwa – przewidziano w tym roku.– Batiar to przesz³o¶æ, element folkloru Lwowa przedwojennego – mówi mieszkaj±ca w tym mie¶cie Polka pragn±ca zachowaæ anonimowo¶æ. – Ukraiñskie w³adze miasta chc± do tego nawi±zaæ. Przet³umaczono na ukraiñski wiele polskich piosenek, na przyk³ad „Tylko we Lwowie“, ¶piewanych kiedy¶ przez Szczepka i Toñcia. Teraz mo¿na je us³yszeæ w knajpkach i na ulicach. Tyle ¿e ma³o kto z mieszkañców i go¶ci miasta wie, kim byli autorzy tych piosenek.
Niektórzy lwowscy Polacy uwa¿aj±, ¿e Dzieñ Batiara jest robiony celowo z pominiêciem polskiej historii miasta. – ¦piewaj± po ukraiñsku i nie s± ciekawi, jak my to ¶piewamy po polsku – mówi Edward Solsulski, szef polskiej kapeli Lwowska Fala. Miejscy urzêdnicy zapewniaj±, ¿e chodzi o imprezê ponadnarodow±, a nie o zaw³aszczanie batiarów przez Ukraiñców, ale polskich tradycji raczej w niej nie widaæ.
¯ycie Warszawy
|