Galicja i Lodomeria - Ojczyzna przodków
Grudzieñ 05, 2024, 04:00:31 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Serca bij± zgodnym chórem  (Przeczytany 1054 razy)
Kargul
Administrator
U¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 96


« : Grudzieñ 11, 2020, 08:58:59 »

.

Serca bij± zgodnym chórem
 





Podczas chóralnego ¶piewu nie tylko harmonizuj± siê g³osy ¶piewaków, ale i synchronizuje bicie ich serc - informuje pismo „Frontiers in Psychology”.

Szwedzki zespó³ doktora Bjorna Vickhoffa z uniwersytetu w Goeteborgu monitorowa³ têtno 15 osób ¶piewaj±cych w chórze podczas wykonywania przez nie ró¿nych utworów. Jak siê okaza³o, podczas ¶piewu unisono têtno wykonawców przyspiesza³o i zwalnia³o w taki sam sposób.

Zdaniem autorów badañ zjawisko to jest wywo³ane przez skoordynowanie sposobu oddychania chórzystów. Têtno zwalnia przy wydechu, a przyspiesza podczas wdechu. Poniewa¿ ¶piew wi±¿e siê z wydechem, oznacza spowolnienie têtna, zwi±zane z aktywacj± nerwu b³êdnego, który wychodzi z pnia mózgu i unerwia serce. W przerwach – podczas wdechu - têtno przyspiesza. Dlatego zmiany têtna s± odzwierciedleniem struktury pie¶ni. Najlepiej synchronizuj± têtno powolne utwory.

Chóralny ¶piew prowadzi ogólnie rzecz bior±c do spowolnienie têtna, co zdaniem naukowców tak¿e wi±¿e siê z kontrolowaniem oddechu. Dalsze badania maj± wyja¶niæ, czy ¶piew mo¿e wp³ywaæ na zdrowie - na przyk³ad obni¿aæ ci¶nienie, tak jak æwiczenia oddechowe czy joga.

(PAP)
pmw/ agt/


https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C396218%2Cserca-bija-zgodnym-chorem.html

.

Zapisane
Kargul
Administrator
U¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 96


« Odpowiedz #1 : Grudzieñ 11, 2020, 09:04:34 »

.
PRANAJAMA – ZDROWE ODDYCHANIE

(W³adys³aw Pitak)

Czynno¶æ mowy/¶piewu jest nierozerwalnie zwi±zana z oddychaniem. Inaczej oddychamy, gdy milczymy, a inaczej, gdy mówimy i ¶piewamy . Podczas spoczynku oddychamy nosem, a wdech i wydech s± niemal zrównowa¿one co do d³ugo¶ci trwania. W czasie mówienia i ¶piewania oddychamy przede wszystkim ustami; wdech jest szybki i krótki, wydech - d³ugi i powolny. Mówi±c i ¶piewaj±c nabieramy tyle powietrza, ile potrzeba do wypowiedzenia/wy¶piewania  wyrazu czy zdania. Staramy siê nie mówiæ/nie ¶piewaæ  na resztkach powietrza czyli na powietrzu zapasowym, gdy¿ koñcowa czê¶æ zdania bêdzie wówczas cicha, wypowiedziana/wy¶piewana z wysi³kiem i ma³o zrozumia³a.




.
Æwiczenia  wzorowane na jodze  maj± na celu pog³êbienie oddechu, rozruszanie przepony, wyd³u¿enie fazy wydechowej, a tak¿e zapobieganie takim niepo¿±danym zjawiskom, jak arytmia oddechowa, mówienie/¶piewanie na wdechu, kolizja miêdzy rytmem oddychania a struktur± wypowiedzi oraz blokady fonacyjno-artykulacyjne.
.
Æwiczenia nosz± nazwê P R A N A J A M A czyli POBIERANIE ENERGII. Joga kategorycznie zaleca oddychanie wy³±cznie przez nos oraz koncentracjê na okolicy jamy nosowej w czasie oddychania. Niezwykle istotne jest utrzymywanie czysto¶ci i dro¿no¶ci przewodów nosowych. Podstawowym zabiegiem higienicznym jest przep³ukanie nosa lekko osolon±, ciep³± wod±. To przy okazji hartuje nos na zmiany temperatury i ci¶nienie otaczaj±cego powietrza.


.
Dalsz± istotn± cech± æwiczeñ oddechowych jogi jest dba³o¶æ o w³a¶ciwe parametry oddechu: si³a, rytm, czas trwania, g³êboko¶æ.

Zadaniem æwiczeñ jest wypracowanie powolnych, g³êbokich, swobodnie wykonywanych oddechów, pod¶wiadomie sterowanych i zatrzymywanych b±d¼ w fazie szczytu wdechu, b±d¼ po pe³nym wydechu.
.
Æwiczenia nale¿y wykonywaæ w zrelaksowanej, nieruchomej pozycji, z wyprostowanym krêgos³upem, najlepiej w siadzie ze skrzy¿owanymi nogami. Do uzyskania tej pozycji mo¿na pos³u¿yæ siê poduszkami lub z³o¿onym kocem.

W³adys³aw Pitak (logopeda,muzykoterapeuta)


https://www.youtube.com/watch?v=1YeBgbPdumM&t=7s

.


Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

tdw rr214 peszer fryzja cs-komandosi