Galicja i Lodomeria - Ojczyzna przodków
Kwiecieñ 10, 2025, 05:36:58 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Polityka narodowo¶ciowa w II RP  (Przeczytany 8438 razy)
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« : Styczeñ 23, 2010, 07:23:01 »

autor: Cezary Mierzyñski

Tematem mojej pracy jest polityka narodowo¶ciowa w³adz II Rzeczpospolitej, prowadzona w latach 1920-1926 wobec mniejszo¶ci narodowych pochodzenia s³owiañskiego. Odrodzona, po 123 latach niewoli, Polska by³a pi±tym pañstwem Europy pod wzglêdem procentowego udzia³u mniejszo¶ci narodowych i etnicznych w strukturze spo³ecznej kraju1. Bazuj±c na informacjach uzyskanych w wyniku przeprowadzonego powszechnego spisu ludno¶ci z 30 wrze¶nia 1921, struktura narodowo¶ciowa kszta³towa³a siê nastêpuj±co: Polacy 65 %, Ukraiñcy 16 %, ¯ydzi 10%, Bia³orusini 5%, Niemcy 4%, pozostali (Rosjanie, Czesi, S³owacy, Litwini i inni) 1%. II Rzeczpospolita liczy³a 27,2 mln mieszkañców, zamieszka³ych na ziemiach o ³±cznej powierzchni 388,6 tysi±ca kilometrów kwadratowych2.

Problem narodowo¶ciowy nale¿a³ do najtrudniejszych kwestii wewnêtrznych II Rzeczpospolitej. Najwiêksze znaczenia, dla prac rz±dów II RP, mia³y sprawy dotycz±ce najliczniejszych s³owiañskich mniejszo¶ci- Rusinów. Ci autochtoni, znale¼li siê pod jurysdykcj± Polski wbrew swej woli. Paradoksalnie, kraj bêd±cy przez lata ofiar± przemocy i upokorzeñ, w wyniku postanowieñ Traktatu Wersalskiego i Pokoju Brzeskiego, sta³ siê ciemiê¿ycielem. Czesi, S³owacy, Rosjanie stanowili niewielk± grupê, zachowywali postawy lojalistyczne, lub neutralne.
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #1 : Styczeñ 23, 2010, 07:23:25 »

Pojêcie mniejszo¶ci narodowej jest stosunkowo m³ode, powsta³o w XIX wieku, wraz z ukszta³towaniem siê wspó³czesnej tradycji narodowej i zanikiem tradycyjnych podzia³ów stanowych. Niegdy¶ pod panowaniem jednego monarchy znajdowali siê poddani pos³uguj±cy siê rozmaitymi jêzykami, zwi±zani z odrêbn± kultur±, niejednokrotnie ró¿ni±cy siê etnicznie. Odrêbno¶æ tolerowana by³a dopóki nie kolidowa³a z lojalno¶ci± wobec w³adcy. To pañstwa uformowa³y narody. W obrêbie nauk spo³ecznych istnieje wiele definicji narodu, niektóre traktuj± problem zbyt ogólnikowo, inne pomijaj± istotne kwestie. Dla celów poni¿szej pracy, przyjmijmy i¿ „naród jest spo³eczno¶ci± o historycznie ukszta³towanym poczuciu wspólnej tradycji oraz wspólnocie podstawowych cech kulturalnych”. ¦wiadomo¶æ narodowa jest pojêciem subiektywnym, abstrakcyjnym. Powstaje, trwa, ewoluuje, niekiedy zanika w ludzkiej ¶wiadomo¶ci
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #2 : Styczeñ 23, 2010, 07:24:06 »

Podczas analizy zagadnienia musimy oprzeæ siê na o¶wiadczeniach interesuj±cych nas osób, lub grup spo³ecznych. Niektóre czynniki, np. strach przed prze¶ladowaniem, utrat± dóbr materialnych, manipulacja badaniami, mog± doprowadziæ do ra¿±cych uchybieñ w procesie poznawania struktury narodowo¶ciowej danego obszaru, lub spo³eczno¶ci. Odrêbny, wspólny jêzyk jest jednym z elementów tradycji, nie determinuje istnienia narodu. Polacy zes³ani do Kazachstanu, lub na dalek± Syberiê, niejednokrotnie deklaruj± przynale¿no¶æ do narodu Polskiego, s± zwi±zani z Polsk± tradycj±, lecz nie w³adaj± jêzykiem polskim.

Zwracaj±c uwagê na wymienione czynniki, mniejszo¶ci± narodow± bêdziemy nazywaæ spo³eczno¶æ (grupê ludzi) obywateli pañstwa, którzy ró¿ni± siê od pozosta³ych obywateli dominuj±cych w tym pañstwie sw± ¶wiadomo¶ci± narodow±.” Pojêcie mniejszo¶ci jest wzglêdne, wystêpuj± niewielkie mniejszo¶ci dominuj±ce w pewnych rejonach pañstwa, lub mniejszo¶ci stanowi±ce ponad po³owê mieszkañców kraju. Tworzenie siê ¶wiadomo¶ci narodowej jest procesem ci±g³y, odbywaj±cym siê z odmienn± prêdko¶ci± w poszczególnych zak±tkach globu. Istniej± równie¿ ¶rodowiska o niesprecyzowanej ¶wiadomo¶ci narodowej, albo stoj±ce na rozdro¿u, bêd±c pod wp³ywem ró¿nych kultur3. Analizuj±c strukturê narodowo¶ciow± II Rzeczpospolitej, szczególnie tzw. Kresów Wschodnich, spotykamy siê z wieloma wymienionymi problemami. Niejednokrotnie pro¶ci, niewykszta³ceni ch³opi nie potrafili wskazaæ swej przynale¿no¶ci do danego narodu, lub w przypadku spisu z 1931 roku, jêzyka, którym w³adali. Okre¶lali siê jako „tutejsi”, pos³uguj±cy siê „ch³opsk± mow±”, w odró¿nieniu od Polaków i „jêzyka pañskiego”. Inni obawiaj±c siê represji podawali nieprawdziwe dane, Ukraiñcy zbojkotowali spis z 1921 roku. Nie bez znaczenia jest równie¿ postawa polskich urzêdników, mijaj±cych siê z prawd± podczas wype³niani formularzy, lub nie bêd±cych w stanie zachowaæ nale¿ytych standardów4.
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #3 : Styczeñ 23, 2010, 07:24:57 »

Idee kszta³tuj±ce politykê narodowo¶ciow± II Rzeczpospolitej narodzi³y siê pod koniec XIX wieku, wraz z utworzeniem dwóch g³ównych obozów politycznych, Lewicy Niepodleg³o¶ciowej, oraz Narodowej Demokracji. Stosunek wobec mniejszo¶ci by³ ¶ci¶le powi±zany z wizj± niepodleg³ego pañstwa polskiego, jego ustroju i granic. Narodowcy, skupieni wokó³, zawi±zanej w 1893 roku, Ligi Narodowej d±¿yli do utworzenia pañstwa narodowego. Przedstawiali ten model pañstwa, jako zwyciêsk± koncepcjê XX wieku5, uznaj±c za naturalne wszelkie konflikty o pod³o¿u narodowo¶ciowym. G³ównym ideologiem endecji by³ Roman Dmowski, który w swej ksi±¿ce „My¶li nowoczesnego Polaka” zawar³ podstawy polskiej my¶li narodowej.

Zwolennicy ruchu narodowego dostrzegali pewn± odrêbno¶æ Bia³orusinów i Ukraiñców, lecz wierzyli w mo¿liwo¶æ ca³kowitej polonizacji Rusinów. Zgodnie z mottem „Jestem polakiem, wiêc mam obowi±zki polskie”- krzewicielami polskiej kultury mieli byæ zwykli obywatele. Dmowski nie uwa¿a³ S³owian za wrogów, odrzuca³ metody stosowane w zaborze rosyjskim i pruskim, licz±c na proces przebiegaj±cy podobnie do asymilacji szlachty litewskiej. Odmienne stanowisko prezentowali polscy socjali¶ci.  Drugi punkt tzw. „Programu Paryskiego” Polskiej Partii Socjalistycznej zawiera³ informacjê o „ca³kowitym równouprawnieniu narodowo¶ci wchodz±cych w sk³ad Rzeczypospolitej na zasadzie dobrowolnej federacji”, ze wzglêdów taktycznych pi³sudczycy popierali wszelkie przejawy aktywno¶ci narodowej Rusinów zamieszka³ych Carsk± Rosjê. W Bia³orusinach i Ukraiñcach Pi³sudski dostrzega³ potencjalnych sojuszników w walce z najwiêkszym (wed³ug tej orientacji politycznej) wrogiem Polski.
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #4 : Styczeñ 23, 2010, 07:25:59 »

Doktryna federacyjna oparta by³a na prze¶wiadczeniu o istnieniu wspólnych interesów narodów ¶rodkowej Europy, bêd±cych spadkiem po latach ¶wietno¶ci I Rzeczpospolitej, nie uwzglêdniaj±c aktualnych d±¿eñ owych narodów. W wypadku podzia³u ziem by³ego zaboru rosyjskiego przez Polskê i Rosjê socjali¶ci sk³onni byli przyj±æ (choæ z pewnymi zmianami) model inkorporacyjny popierany przez endecjê. Mo¿na wysnuæ przypuszczenie, i¿ niektórzy dzia³acze PPS wysuwali has³a niepodleg³ej Ukrainy i Bia³orusi, aby nie dopu¶ciæ do nastrojów antypolskich i prorosyjskich na wschodnich kresach Rzeczpospolitej.


Przywódcy Polskiego Stronnictwa Ludowego „Piast” w okresie tworzenia siê pañstwowo¶ci polskiej szukali kompromisu pomiêdzy modelem federacyjnym, a proponowanym przez narodowców narodowym pañstwem unitarnym. Wincenty Witos dostrzega³ wprawdzie korzy¶ci p³yn±ce z utworzenia krajów oddzielaj±cych Polskê od Rosji, lecz uwa¿a³, ¿e ¿adna piêd¼ polskiej ziemi nie mo¿e byæ przy³±czona do tych pañstw. Ziemia okre¶lana przez Witosa jako polska zamieszka³a by³a tak¿e przez Litwinów, Bia³orusinów, Ukraiñców, którzy niekiedy stanowili tam wiêkszo¶æ mieszkañców. Inny z kolei ideolog ruchu ludowego ks. Antoni Szech propagowa³ w tym samym czasie ideê odbudowy Rzeczypospolitej jako federacji Polski, Litwy i Rusi z prawem wszystkich ludów do swobodnego rozwoju narodowego6.

Natomiast pogl±d lewicy rewolucyjnej, kszta³tuj±cy siê pod bezpo¶rednim wp³ywem leninowskiej zasady samostanowienia narodów, zosta³ ostatecznie sformu³owany podczas II Zjazdu KPRP. Komunistyczna Partia Robotnicza Polski zdecydowanie potêpi³a wszelkie przejawy ucisku o pod³o¿u narodowo¶ciowym, stosowane przez „obszarniczo-kapitalistyczn±” Polskê. W ge¶cie solidarno¶ci z bia³oruskimi i ukraiñskimi rewolucjonistami, dzia³acze KPRP, pragnêli przy³±czenia ziem zamieszkanych przez Rusinów do... Ukrainy i Bia³orusi Sowieckiej. W celu realizacji tego „szczytnego” celu, wzywano proletariuszy wszystkich narodowo¶ci do „obalenia panowania obszarników i kapitalistów w Polsce”. W uchwale III Zjazdu KPP z marca 1925 roku uznano prawo do samo okre¶lania wszystkich podbitych narodów, a¿ do oderwania ich od panowania pañstwa polskiego”. Zarówno program PPS, jak i SN zosta³ bezpardonowo odrzucony. Nale¿y zauwa¿yæ i¿ w samej Komunistycznej Partii Polski, stosunek do kwestii narodowej, by³ tematem dra¿liwym, wywo³uj±cym wiele kontrowersji7.


Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #5 : Styczeñ 23, 2010, 07:27:06 »

Politycy dysponowali odpowiednim zapleczem ideologicznym, lecz ca³kowite wdro¿enie programu któregokolwiek z ruchów by³o niemo¿liwe. Przed nastaniem rz±dów Sanacji, Polska by³a pañstwem pozbawionym stabilno¶ci w³adzy politycznej. W latach 1921-1926, w³adzê sprawowa³o 10 rz±dów, ze ¶rednim okresem urzêdowania 8 miesiêcy. Ustawa zasadnicza z dnia 17 marca 1921 przyznawa³a supremacjê w³adzy ustawodawczej, utrudniaj±c funkcjonowanie podleg³ej politycznie i konstytucyjnie parlamentowi, radzie ministrów8. Zgodnie z zasad± sformu³owan± przez amerykañskiego ekonomistê Gordona Tullocka, politycy dbali o utrzymanie swych stanowisk i powtórny wybór, nie o dobro pañstwa9. ¯adna partia nie by³a w stanie uzyskaæ wiêkszo¶ci, wszelkie dzia³ania ministrów ogranicza³y siê do wewn±trzkoalicyjnych konsensusów.


Sprawy narodowo¶ciowe podlega³y czterem resortom: Ministerstwa Spraw Wewnêtrznych, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Spraw Wojskowych, oraz Ministerstwa Wyznañ Religijnych i O¶wiecania Publicznego. Niektóre kwestie wchodzi³y w zakres kompetencji Ministerstwa Sprawiedliwo¶ci i Ministerstwa Skarbu i Reform Rolnych. O wyborze najwa¿niejszych urzêdników, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym, nie decydowa³y kompetencje kandydata, lecz polityczna gra pomiêdzy cz³onkami partii i parlamentem. Nawet w wypadku opracowania znakomitej ustawy, niewydolny system administracyjny nie gwarantowa³ jej realizacji. Brak przygotowania merytorycznego, korupcja, pozbawienie skrupu³ów moralnych, chêæ realizacji w³asnych interesów, bezprawie, opiesza³o¶æ w kwestii realizacji zarz±dzeñ w³adz centralnych... to tylko niektóre problemy z którymi boryka³ siê korpus s³u¿by cywilnej na wschodzie by³ego zaboru rosyjskiego. Przyczyn tego niepokoj±cego zjawiska, nale¿y szukaæ w niew³a¶ciwym procesie rekrutacyjnym, brakiem spójnej polityki rz±du i z³ej sytuacji spo³ecznoekonomicznej. Utworzony w pa¼dzierniku 1921 roku Komitet Polityczny Rady Ministrów, mia³ za zadanie koordynowaæ pracê poszczególnych ministerstw w zakresie polityki krajowej i miêdzynarodowej.

W sk³ad Komitetu wchodzili: bêd±cy jego przewodnicz±cym premier, minister spraw zagranicznych, spraw wewnêtrznych, minister skarbu, a tak¿e delegowany przez rz±d, spo¶ród pozosta³ych ministrów, cz³onek sta³y. W zale¿no¶ci od przedmiotu obrad, w pracach Komitetu brali udzia³ szefowie innych resortów. Niestety wszelkie animozje parlamentarne rzutowa³y na pracê Komitetu, organ nigdy nie nabra³ charakteru i znaczenia cia³a fachowego. Chaos, brak wewnêtrznej spójno¶ci, wraz z roszczeniami terytorialnymi, zarówno ze strony innych pañstw, jak i czê¶ci mniejszo¶ci, zagra¿a³ integralno¶ci pañstwa. Trudna sytuacja wymaga³a podjêcia szybkich, zdecydowanych dzia³añ. Ko³a wojskowe wyst±pi³y z inicjatyw± utworzenia osobnej instytucji, szczebla podsekretariatu stanu, odpowiedzialnej za ca³okszta³t polityki narodowo¶ciowej, pocz±wszy od formu³owania kierunku dzia³añ, a¿ do pe³nej realizacji programu. Jednak¿e, pomimo poparcia lewicy parlamentarnej, projekt nie odniós³ sukcesu, przeciw podobnym planom wyst±pi³ m.in. W³adys³aw Grabski.
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #6 : Styczeñ 23, 2010, 07:28:02 »

Kompromisowym rozwi±zaniem zosta³a utworzona w marcu 1925 roku Sekcja Komitetu Politycznego Rady Ministrów do spraw województw wschodnich i mniejszo¶ci narodowych. W sk³ad Sekcji weszli: minister spraw wewnêtrznych, lub jego delegat, ministrowie spraw wojskowych, wyznañ religijnych i o¶wiecania publicznego, reform rolnych, oraz delegat ministra spraw zagranicznych. Przewodnicz±cym zosta³ ówczesny wicepremier i minister bez teki Stanis³aw Thugutt, którego miejsce zaj±³ premier W³adys³aw Grabski. By³ to organ o charakterze doradczym. Jego zadaniem by³o przygotowanie propozycji uregulowania wszelakich kwestii dotycz±cych mniejszo¶ci narodowych pochodzenia s³owiañskiego. Innym organem spe³niaj±cym podobn± rolê, by³a powo³ana wiosn± 1924 roku przez Grabskiego, komisja rzeczoznawców. Agenda pracowa³a nad projektami ustaw o „u¿ywalno¶ci jêzyka i organizacji szkolnictwa wy¿szego na ziemiach wschodnich”, uchwalonymi przez Sejm 31 lipca 1924 roku. Podsumowuj±c, w latach 1921-1926, nie wypracowano spójnej polityki wobec mniejszo¶ci narodowych, oraz nie ustanowiono urzêdu koordynuj±cego dzia³ania organów pañstwowych. Programy kolejnych rz±dów powstawa³y pod wp³ywem rozmaitych czynników zewnêtrznych, s³u¿y³y przetrwaniu gabinetu, nie dobru pañstwa i jego obywateli. Niejednokrotnie wzglêdy pozamerytoryczne, np. spory pomiêdzy rywalizuj±cymi ko³ami parlamentarnymi, decydowa³y o kierunku dzia³añ Rady Ministrów. Z³y stan administracji, czêsto uniemo¿liwia³ wykonywanie zarz±dzeñ w³adz centralnych.

W sferze polityki wobec mniejszo¶ci narodowych, w latach 1921-1926, mo¿emy wyró¿niæ kilka okresów. Pocz±tkowo, sprawy narodowo¶ciowe rozpatrywane by³y g³ównie w kontek¶cie stosunków miêdzynarodowych i formowania siê granic Rzeczpospolitej. W celu zagwarantowania uznania przynale¿no¶ci Galicji Wschodniej do Polski przez zachodnie mocarstwa, w³adze d±¿y³y do zintegrowania po³udniowo-wschodnich kresów z reszt± pañstwa. Dnia 1 wrze¶nia 1921 roku zlikwidowano tamtejszy urz±d Namiestnika, doprowadzaj±c do powstania jednolitego podzia³u administracyjnego na terenie II Rzeczpospolitej. Powszechny spis ludno¶ci z wrze¶nia 1921, oraz wybory do parlamentu z listopada 1922 roku, pomimo bojkotu ze strony rzeszy Ukraiñców, odby³y siê równie¿ w Galicji Wschodniej. Wbrew sprzeciwom Narodowej Demokracji, z inicjatywy Gabriela Narutowicza 26 wrze¶nia 1922 roku, Sejm uchwali³ ustawê o „zasadach powszechnego samorz±du wojewódzkiego, a w szczególno¶ci województwa lwowskiego, tarnopolskiego i stanis³awowskiego”.



Nowe przepisy poprawi³y wizerunek Polski na arenie miêdzynarodowej, a tak¿e mia³y na celu os³abiæ tendencje separatystyczne czê¶ci Ukraiñców. Niestety, pogarszaj±ca siê, za spraw± terrorystycznej dzia³alno¶ci Ukraiñskiej Organizacji Wojskowej, sytuacja na terenie Galicji Wschodniej, zmusi³a w³adze do zastosowania rozwi±zañ o charakterze si³owym. 26 wrze¶nia 1922 roku sejm uchwali³ nadzwyczajn± rezolucjê, polecaj±c± rz±dowi udzielenie bezzw³ocznej pomocy mieszkañcom „dotkniêtym terrorem”. W dniu 23 listopada, w³adze lokalne zwróci³y siê do Ministerstwa Spraw Wojskowych o zwiêkszenie liczebno¶ci garnizonów stacjonuj±cych w Galicji Wschodniej. W celu skoordynowania dzia³añ stabilizacyjnych, rz±d postanowi³ powo³aæ specjalnego pe³nomocnika Rz±du dla objêcia cywilnej i wojskowej w³adzy na kresach po³udniowo-wschodnich. Odmiennie kszta³towa³a siê sytuacja mniejszo¶ci Bia³oruskiej, która mia³a zostaæ poddana stopniowej asymilacji. Powszechnie uwa¿ano, i¿ ludno¶æ wyznania rzymskokatolickiego stanie siê naturalnym celem ekspansji kultury polskiej, niemal ca³e dzia³ania wobec Bia³orusinów zosta³y skoncentrowane w powiatach przygranicznych. Planowano zlikwidowaæ skupiska Rusinów oddzielaj±ce Wileñszczyznê od reszty Polski i uniemo¿liwiæ infiltracjê obcych (g³ównie komunistycznych) wp³ywów w g³±b spo³eczeñstwa. Jêzyk bia³oruski mia³ zyskaæ prawa jêzyka urzêdowego, aczkolwiek nie rezygnowano z propagowania jêzyka polskiego, poprzez projekt tworzenia szkó³ dwujêzycznych. Zatrudnianie nielicznej inteligencji Bia³oruskiej, mia³o uzale¿niæ, potencjalnych dzia³aczy niepodleg³o¶ciowych d±¿±cych do secesji, od skarbu pañstwa. Jednak¿e w obliczu likwidacji Litwy ¦rodkowej, przedstawione projekty straci³y na znaczeniu, a sprawa bia³oruska sta³a siê kropl± w morzu trudno¶ci trapi±cych II Rzeczpospolit±10
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #7 : Styczeñ 23, 2010, 07:29:11 »

Rz±d genera³a W³adys³awa Sikorskiego, utworzony w konsekwencji wydarzeñ grudnia 1922, podj±³ próbê wytworzenia spójnej polityki wobec mniejszo¶ci narodowych. Prze³omowa Uchwa³a Rady Ambasadorów, z dnia 15 marca 1923 roku, wzmacnia³a miêdzynarodow± pozycjê Polski, ostatecznie okre¶laj±c przebieg wschodniej granicy II Rzeczpospolitej11, oraz wywo³uj±c falê protestów w¶ród nastawionych separatystycznie Ukraiñców. Gabinet Sikorskiego, licz±c na z³agodzenie stosunków z Narodow± Demokracj±, nie podj±³ bezpo¶rednich negocjacji, jednak¿e zdecydowa³ siê na wspó³pracê z ugrupowaniami ugodowymi, otaczaj±c je materialn± opiek± i odizolowuj±c od radyka³ów. Za najistotniejsze problemy kresów wschodnich, w pracach rz±du Sikorskiego, uwa¿ano nieuregulowan± kwestiê maj±tków duchowieñstwa prawos³awnego, a tak¿e fatalny stan administracji pañstwowej. Zlecono równie¿ przygotowanie niezbêdnego referatu dotycz±cego mniejszo¶ci pochodzenia s³owiañskiego i rozpoczêto akcjê osadnictwa wojskowego na ziemiach wschodnich.


W wyniku podpisanego 17 maja 1923 roku paktu lanckoroñskiego12, oraz odrzucenia przez parlament projektu bud¿etu, premier W³adys³aw Sikorski poda³ siê do dymisji. Prezydent Stanis³aw Wojciechowski, dnia 28 maja 1923 roku, powierzy³ misjê utworzenia nowego rz±du Wincentemu Witosowi. Nowy prawicowo-centrowy gabinet, nie kontynuowa³ posuniêæ podjêtych przez swych poprzedników, przyjmuj±c stanowisko zgodne z doktryn± ruchu narodowego. Pakt lanckoroñski zawiera³ postulaty ograniczenia prawnego, ekonomicznego i kulturalnego stanu posiadania mniejszo¶ci narodowych, umocnienie pozycji ko¶cio³a katolickiego, wprowadzenia podzia³u liczby miejsc w szkolnictwie, opartego na procentowym udziale grupy etnicznej w spo³eczeñstwie, oraz wzmo¿onej polonizacji kresów wschodnich. Wszelkie dzia³ania antypañstwowe mia³y spotkaæ siê ze zdecydowan± reakcj± w³adz centralnych. Mimo licznych postulatów dotycz±cych mniejszo¶ci narodowych rz±d skupia³ siê na walce z inflacj±, tolerowa³ represyjne metody administracji w Galicji Wschodniej. Eskalacja przemocy nast±pi³a po, wydanej 14 czerwca 1923 roku, uchwale o „wprowadzeniu s±dów dora¼nych na obszarze by³ego zaboru rosyjskiego”. Ustawa nie obowi±zywa³a w powiatach etnicznie polskich. Przyjêty przez Komitet Polityczny, 14 lipca 1923 roku, projekt ustawy o jêzyku pañstwowym, zapewniaj±cej ca³kowit± dominacjê jêzykowi polskiemu, nie zosta³ uchwalony. Natomiast, ustanowiono zakaz pos³ugiwania siê, przez instytucje pañstwowe, terminem „ukraiñski”. Po uchwale Rady Ambasadorów do Polski powróci³ metropolita Andrzej Szeptycki, za sukces Rady Ministrów mo¿na uznaæ og³oszony przez niego list pasterski, a tak¿e podpisan± deklaracjê o lojalno¶ci.


Najd³u¿ej urzêduj±cym gabinetem II Rzeczpospolitej (poza Sanacj±) by³, powo³any 19 grudnia 1923 roku, rz±d W³adys³awa Grabskiego. Geniusz premiera, nieustaj±ce zmiany kadrowe, kompromisy, oraz... ³apówki, pozwoli³y funkcjonowaæ Radzie Ministrów przez niemal dwa lata. G³ównym zadaniem stawianym przed rz±dem by³a reforma skarbu pañstwa, wszelkie dzia³ania podporz±dkowane by³y temu nadrzêdnemu celowi. Kroki podjête wobec mniejszo¶ci, spowodowane by³y g³ównie napiêt± sytuacj± miêdzynarodow±,
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #8 : Styczeñ 23, 2010, 07:30:09 »

We wrze¶niu 1924 roku mija³ ostateczny termin realizacji ustawy o „zasadach powszechnego samorz±du wojewódzkiego, a w szczególno¶ci województwa lwowskiego, tarnopolskiego i stanis³awowskiego”, uchwalonej 22 wrze¶nia 1922 roku, co wi±za³o siê z mo¿liwo¶ci± interwencji zachodnich mocarstw. Równie¿ Zwi±zek Radziecki by³ zainteresowany spraw± Rusinów, pragn±c zmiany granic Polski i przyjêcia Bia³orusinów i Ukraiñców w poczet swych komunistycznych republik. Rz±d Grabskiego postanowi³ zintegrowaæ Kresy Wschodnie z reszt± Rzeczpospolitej, na drodze czê¶ciowych ustêpstw wobec mniejszo¶ci, odrzucaj±c koncepcje asymilacji narodowej, oraz ideê g³êbokich przemian spo³ecznych, zaspokajaj±cych potrzeby Rusinów, lecz dokonywanych kosztem polskich w³a¶cicieli ziemskich. Drastycznie pogarszaj±ca siê sytuacja gospodarcza regionu, a tak¿e pod³e, nikczemne posuniêcia w³adz lokalnych wobec mniejszo¶ci, wywo³a³y wzrost nastrojów antypañstwowych

Ludno¶æ bojkotowa³a system podatkowy, przez ziemie by³ego zaboru rosyjskiego przetoczy³a siê fala strajków. Dochodzi³o równie¿ do bezpo¶rednich staræ z policj±, oraz nielicznym wojskiem. W po³owie lat dwudziestych, komuni¶ci z Komunistycznej Partii Zachodniej Bia³orusi i Komunistycznej Partii Zachodniej Ukrainy, niezwykle aktywnie podsycali nastroje rewolucyjne, d±¿±c do secesji i przy³±czenia czê¶ci kresów do Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich. Nacjonali¶ci z Ukraiñskiej Organizacji Wojskowej, przez sw± dzia³alno¶æ terrorystyczn±, próbowali proklamowaæ niezale¿ne pañstwo.
Zapisane
Sokal
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 73


« Odpowiedz #9 : Styczeñ 23, 2010, 07:31:36 »

Realna gro¼ba utraty znacznej czê¶ci ziem II Rzeczpospolitej, wymaga³a zdecydowanych dzia³añ. Ogromnym nak³adem (oko³o 200 milionów z³otych) utworzono Korpus Ochrony Pogranicza, pierwsze oddzia³y wesz³y do s³u¿by w listopadzie 1924 roku. Krêgi wojskowe proponowa³y wprowadzenie stanu wyj±tkowego na kresach wschodnich, oficjalny wniosek, 5 sierpnia 1924 roku z³o¿y³ nastêpca Kazimierza Sosnkowskiego, minister W³adys³aw Sikorski. Rz±d po dog³êbnych rozwa¿aniach zdecydowa³ siê na u¿ycie mniej radykalnych ¶rodków. Ministrowie obawiali siê zaostrzenia sytuacji i komplikacji dyplomatycznych, lub zbrojnej interwencji Zwi±zku Radzieckiego.

We wrze¶niu 1924 wprowadzono jednoosobowe kierownictwo akcji przeciwpartyzanckiej. Genera³ Jan Romer zarz±dza³ czynno¶ciami operacyjnymi w województwach wo³yñskim, tarnopolskim i stanis³awowskim, natomiast genera³ Edward Rydz-¦mig³y obj±³ kierownictwo w województwach bia³ostockim, nowogrodzkim, poleskim, oraz okrêgu administracyjnym wileñskim. Dowódcy otrzymali pe³ne pe³nomocnictwo w zakresie bezpieczeñstwa i spokoju publicznego, podlega³y im wszystkie jednostki wojskowe i administracja lokalna, oraz wojewódzka. Równie¿ na stanowiska wojewodów nowogrodzkiego i wo³yñskiego powo³ano genera³ów. Szerokie uprawnienia otrzymali tak¿e dowódcy Okrêgów Korpusy w Lublinie i we Lwowie. Jednak¿e, nawet najpotê¿niejsze si³y zbrojne nie by³y w stanie zlikwidowaæ przyczyn problemu- niezbêdne by³y reformy.


Ustawa z wrze¶nia 1922 zosta³a uznana za „szczyt liberalizmu”, wiêc rz±d odrzuci³ wszelkie projekty autonomii. Podobnie propozycja polonizacji sformu³owana przez Grabskiego nie znalaz³a uznania Komitetu Politycznego. Generalnym za³a¿eniem obranej polityki narodowo¶ciowej zosta³o wzmocnienie tendencji ugodowych mniejszo¶ci wobec pañstwa polskiego, oraz zwiêkszenie gospodarczej roli Polaków na kresach, poprzez wzmo¿on± akcjê osadnictwa wzd³u¿ rzeki Zbrucz, linii kolejowej Jaros³aw-Lwów, oraz zag³êbia naftowego. Komitet Polityczny Rady Ministrów d±¿y³ do propagowania jêzyka polskiego, lecz z zachowaniem równouprawnienia jêzyka ukraiñskiego w szkolnictwie. Uchwalone przez Sejm, 31 lipca 1924 roku, ustawy by³y kompromisem wypracowanym przez Komisjê Czterech
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

tdw pisanepioremanila rr214 cs-komandosi peszer