Tytu³: Serca bij± zgodnym chórem Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kargul Grudzieñ 11, 2020, 08:58:59 .
Serca bij± zgodnym chórem (https://naukawpolsce.pap.pl/sites/default/files/styles/strona_glowna_slider_750x420/public/201710/14172414_14172136.jpg?itok=S3h5Ru8O) Podczas chóralnego ¶piewu nie tylko harmonizuj± siê g³osy ¶piewaków, ale i synchronizuje bicie ich serc - informuje pismo „Frontiers in Psychology”. Szwedzki zespó³ doktora Bjorna Vickhoffa z uniwersytetu w Goeteborgu monitorowa³ têtno 15 osób ¶piewaj±cych w chórze podczas wykonywania przez nie ró¿nych utworów. Jak siê okaza³o, podczas ¶piewu unisono têtno wykonawców przyspiesza³o i zwalnia³o w taki sam sposób. Zdaniem autorów badañ zjawisko to jest wywo³ane przez skoordynowanie sposobu oddychania chórzystów. Têtno zwalnia przy wydechu, a przyspiesza podczas wdechu. Poniewa¿ ¶piew wi±¿e siê z wydechem, oznacza spowolnienie têtna, zwi±zane z aktywacj± nerwu b³êdnego, który wychodzi z pnia mózgu i unerwia serce. W przerwach – podczas wdechu - têtno przyspiesza. Dlatego zmiany têtna s± odzwierciedleniem struktury pie¶ni. Najlepiej synchronizuj± têtno powolne utwory. Chóralny ¶piew prowadzi ogólnie rzecz bior±c do spowolnienie têtna, co zdaniem naukowców tak¿e wi±¿e siê z kontrolowaniem oddechu. Dalsze badania maj± wyja¶niæ, czy ¶piew mo¿e wp³ywaæ na zdrowie - na przyk³ad obni¿aæ ci¶nienie, tak jak æwiczenia oddechowe czy joga. (PAP) pmw/ agt/ https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C396218%2Cserca-bija-zgodnym-chorem.html . Tytu³: Odp: Serca bij± zgodnym chórem Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kargul Grudzieñ 11, 2020, 09:04:34 .
PRANAJAMA – ZDROWE ODDYCHANIE (W³adys³aw Pitak) Czynno¶æ mowy/¶piewu jest nierozerwalnie zwi±zana z oddychaniem. Inaczej oddychamy, gdy milczymy, a inaczej, gdy mówimy i ¶piewamy . Podczas spoczynku oddychamy nosem, a wdech i wydech s± niemal zrównowa¿one co do d³ugo¶ci trwania. W czasie mówienia i ¶piewania oddychamy przede wszystkim ustami; wdech jest szybki i krótki, wydech - d³ugi i powolny. Mówi±c i ¶piewaj±c nabieramy tyle powietrza, ile potrzeba do wypowiedzenia/wy¶piewania wyrazu czy zdania. Staramy siê nie mówiæ/nie ¶piewaæ na resztkach powietrza czyli na powietrzu zapasowym, gdy¿ koñcowa czê¶æ zdania bêdzie wówczas cicha, wypowiedziana/wy¶piewana z wysi³kiem i ma³o zrozumia³a. (https://lh3.googleusercontent.com/proxy/4sZBgJtvMDGM0oAUcqsZJbqAe7Qm6qTv0Kfa-QB74ot60sO5TEFRJSDO95wVfBMy33U067R98VesdvA) . Æwiczenia wzorowane na jodze maj± na celu pog³êbienie oddechu, rozruszanie przepony, wyd³u¿enie fazy wydechowej, a tak¿e zapobieganie takim niepo¿±danym zjawiskom, jak arytmia oddechowa, mówienie/¶piewanie na wdechu, kolizja miêdzy rytmem oddychania a struktur± wypowiedzi oraz blokady fonacyjno-artykulacyjne. . Æwiczenia nosz± nazwê P R A N A J A M A czyli POBIERANIE ENERGII. Joga kategorycznie zaleca oddychanie wy³±cznie przez nos oraz koncentracjê na okolicy jamy nosowej w czasie oddychania. Niezwykle istotne jest utrzymywanie czysto¶ci i dro¿no¶ci przewodów nosowych. Podstawowym zabiegiem higienicznym jest przep³ukanie nosa lekko osolon±, ciep³± wod±. To przy okazji hartuje nos na zmiany temperatury i ci¶nienie otaczaj±cego powietrza. (http://www.rodowy.pl/img/prana1.jpg) . Dalsz± istotn± cech± æwiczeñ oddechowych jogi jest dba³o¶æ o w³a¶ciwe parametry oddechu: si³a, rytm, czas trwania, g³êboko¶æ. Zadaniem æwiczeñ jest wypracowanie powolnych, g³êbokich, swobodnie wykonywanych oddechów, pod¶wiadomie sterowanych i zatrzymywanych b±d¼ w fazie szczytu wdechu, b±d¼ po pe³nym wydechu. . Æwiczenia nale¿y wykonywaæ w zrelaksowanej, nieruchomej pozycji, z wyprostowanym krêgos³upem, najlepiej w siadzie ze skrzy¿owanymi nogami. Do uzyskania tej pozycji mo¿na pos³u¿yæ siê poduszkami lub z³o¿onym kocem. W³adys³aw Pitak (logopeda,muzykoterapeuta) https://www.youtube.com/watch?v=1YeBgbPdumM&t=7s . |